Our Blog


Styrelse i ägarledda bolag

strategi-1

Jag blir ofta förvånad över den ”ovilja” som många ägarledare kan känna inför att ta steget från en pappersstyrelse till en styrelse med externa ledamöter, något som kan tillföra bolaget och ägaren helt nya möjligheter för företagets fortsatta utveckling.

Oviljan kan ha olika anledningar:

  • En missuppfattning som att en styrelse mera är ett ”kontrollorgan” – en ägarledare vill sällan ha en ”överrock” som blir ett ”hinder” för den frihet man prioriterar som ägarledare, dvs förmånen att själv ta besluten
  • Rädsla för att administrationen blir för omfattande med rapporter i tid och otid – man måste ju jobba också och inte bara producera ”papper” är mångas uppfattning
  • Eller man ser inte helt enkelt vad en styrelse skulle kunna tillföra mer än vad man kan själv – en vanligt förekommande uppfattning som tydligt visar på att man inte riktigt satt sig in i vad det kan innebära

Det finns säkert flera anledningar, men vad talar för att ägarledare mer bör se över möjligheten att tillsätta en styrelse med duktiga och kompetenta ledamöter?

Självklart passar det inte alla, för många kan det räcka med ett bra bollplank i form av ett Advisory Board. Men den ägarledare som tycker sig ha kommit till en nivå med sitt företagande och upplever sig inte komma längre, borde se om inte en styrelse skulle kunna vara vad som behövs för att lyfta sitt företag till nya nivåer.

En styrelse med rätt sammansättning av kompetens och som arbetar med de rätt frågorna, kan var det som behövs.

Det är också därför ÄgarLedare® nu erbjuder ett 3-dagars utbildningsprogram för ägarledare som vill ta tag i eget styrelsearbete, men även kan tänka sig att gå in i andra ägarledda bolags styrelser. Vi gör det tillsammans med Rune Brandinger som är väl insatt i ägarledarens situation. Rune har identifierat 5 kritiska områden som en styrelse måste uppmärksamma och som är helt avgörande för styrelsearbetet i mindre ägarledda bolag.

Vill du veta mera? Kontakta mig Ulf Mattebo på 070-9404420

 

 

En kompis i styrelsen…

DSCF0216Styrelsearbetet i ägarledda företag är en fråga som mer och mer har diskuterats i våra ägarledarforum.

Som ägare till bolaget är det du som ska tillsätta din styrelse och är du dessutom VD så gäller det att du är medveten om vilken ”hatt” du har på dig när du tar beslut om styrelsens sammansättning. Är det då smart att ha en kompis* i din styrelse?

Vi utgår att du som ägare dokumenterat din ägarvilja och formulerat ett ägardirektiv. Då finns förutsättningar att bedöma vilka kompetenser dina ledamöter ska ha. Om nu din kompis uppfyller kriterierna så ligger det kanske nära till att rekrytera honom/henne. Men tänk till två gånger innan.

Tre saker talar emot och det finns säkert flera:
– Äventyra inte er relation om det visar sig att din kompis inte uppfyller kompetenskraven och du måste entlediga honom/henne
– Undvik att det råder ”obalans” mellan ledamöterna om en i styrelsen har en kompisrelation till ägaren tillika VD
– Utmana inte din kompis att tvingas välja var lojaliteten ligger – bolaget eller du som kompis

Sätt samman din styrelse så den får rätt kompetens utifrån vad ägardirektivet säger och glöm inte att årligen utvärdera styrelsens arbete. Har du gjort rätt från början är det sannolikt så att styrelsen får förnyat förtroende ännu ett år och i detta sammanhang (utvärderingen av styrelsens arbete) kanske din kompetente kompis är ett perfekt bollblank.

*Med kompis menar jag en person som står dig mycket nära och ni känner varandras svagheter och styrkor, någon du delar dina ”innersta” frågor med

Inflationssäkra din kompetens

inlaftionssakra-kompetens

Inflationens konsekvenser är något vi alla försöker undkomma på ett eller annat sätt. Vi vill värdesäkra våra tillgångar men vi vill också få en avkastning som överstiger inflationen så att inte tillgångarna minskar i värde.

Detta förstår alla när det gäller ekonomi, men det gäller lika väl vår kompetens, vårt kunnande?

Igår träffade jag en ägarledare  som använde detta begrepp för att förklara varför han deltar i www.agarledare.se  – han menar helt enkelt att om han inte medvetet utvecklar sig och ständigt förkovrar sig, dvs får  ”avkastning” på sitt intellektuella kapital (att hans kompetens och kunnande ständigt blir bättre), kommer han snart att tappa förutsättningarna att som ägarledare driva sitt företag i en allt tuffare konkurrens.

En jämförelse som är begriplig och som inspirerar till ständig förkovran för att bli en ännu bättre ägarledare… och som är anledningen till varför ÄgarLedare® finns!

Gin & Tonic teorin…

gintonic…var en av många tankar som  Göran Adlén delade med sig på ÄgarLedarDagen 2011.

ÄgarLedarDagen tog upp de ägarledda företagens framtid och några av de trender som påverkar just nu. Journalisten och programledaren Linda Nyberg var moderator.

Glöm bort Kotlers teorier om marknadsföring… kunskaper om virus är mera lärorikt? En ”duttiliduttarbetere” vill arbeta när det passar honom/henne och inte arbetsgivaren – men hur går det då med planeringen av verksamheten? Varför så likformiga i sökandet av nya medarbetare istället för att ta tillvara på all kompetens?

Trovärdighet och transparens är ord som måste få sin verkliga innebörd, för vem är det som avgör framgången? Göran ställer också företagens varumärken på sin spets och menar att det personliga varumärket är viktigare… och inte minst de mindre företagen som vinnare i jämförelse med de större.

Detta är något riktigt bra och utmanande… hur hanterar du som ägarledare dessa utmaningar?

Göran Adlén – första delen

Linda Nyberg intervjuar deltagare – första delen

Göran Adlén – andra delen

Linda Nyberg intervjuar deltagare – andra delen

Inom 10 minuter var alla rum bokade

Friberghs herrgårdMichael Hallbäck, ägarledare och VD för Friiberghs Herrgård, var på väg att anställa en traditionell konferenssäljare men rekryterar nu istället en säljare som är väl insatt i sociala medier och som vet hur dessa kan användas i försäljnings- och marknadsföringssyfte.

Friiberghs Herrgård är en magnifik anläggning, förutom konferens erbjuder de även möjligheter till weekendmöten med olika aktiviteter – från whiskyprovning till golf. Att marknadsföra och sälja dessa aktiviteter brukar attrahera ett 25-tal personer per tillfälle, enligt Michael.

När Friiberghs engagerade en känd bloggare som över en weekend skulle medverka i en ”bloggträff” och även bloggade om detta, fick de ett fantastisk gensvar. INOM 10 MINUTER VAR SAMTLIGA RUM BOKADE! Michael förstod det genomslag som finns i sociala medier och ändrade strategi för sin rekrytering.

När vi diskuterat teman för kommande möten, har vi i två nätverk tagit beslut om att ägna en dygnskonferens åt just sociala medier. Vi ser hur fler och fler använder dessa medier i sin kommunikation och förstår att det är något som vi måste lära oss mera om.

Hur ska vi som ägarledare förhålla oss till sociala medier? Kan de användas i våra verksamheter och i så fall hur? Vi ska anlita resurspersoner med bästa kompetens inom området och tillsammans dela erfarenheter för att se om det är något som kan innebära affärsnytta oberoende av bransch och verksamhet?

Vilka är dina erfarenheter? Välkommen att blogga och delge dina synpunkter… vad kan vi lära av varandra?