Michael Hallbäck, ägarledare och VD för Friiberghs Herrgård, var på väg att anställa en traditionell konferenssäljare men rekryterar nu istället en säljare som är väl insatt i sociala medier och som vet hur dessa kan användas i försäljnings- och marknadsföringssyfte.
Friiberghs Herrgård är en magnifik anläggning, förutom konferens erbjuder de även möjligheter till weekendmöten med olika aktiviteter – från whiskyprovning till golf. Att marknadsföra och sälja dessa aktiviteter brukar attrahera ett 25-tal personer per tillfälle, enligt Michael.
När Friiberghs engagerade en känd bloggare som över en weekend skulle medverka i en ”bloggträff” och även bloggade om detta, fick de ett fantastisk gensvar. INOM 10 MINUTER VAR SAMTLIGA RUM BOKADE! Michael förstod det genomslag som finns i sociala medier och ändrade strategi för sin rekrytering.
När vi diskuterat teman för kommande möten, har vi i två nätverk tagit beslut om att ägna en dygnskonferens åt just sociala medier. Vi ser hur fler och fler använder dessa medier i sin kommunikation och förstår att det är något som vi måste lära oss mera om.
Hur ska vi som ägarledare förhålla oss till sociala medier? Kan de användas i våra verksamheter och i så fall hur? Vi ska anlita resurspersoner med bästa kompetens inom området och tillsammans dela erfarenheter för att se om det är något som kan innebära affärsnytta oberoende av bransch och verksamhet?
Vilka är dina erfarenheter? Välkommen att blogga och delge dina synpunkter… vad kan vi lära av varandra?